De uitdaging: Eén wereldwijd verpakkingssysteem maken
De Global Communication Design afdeling van de organisatie realiseerde zich dat, om mee te kunnen gaan met de vooruitstrevende markt, de designs van de productverpakkingen beter aan moesten sluiten op de veranderende consumentenbehoeftes. Alleen het ontwikkelen van nieuwe designconcepten is een derde van het werk om groei in productverkopen te stimuleren. Naderhand moet het design gevalideerd worden in de markt om vervolgens in een iteratief proces van validatie en redesign tot een succesvol design te komen wat geïmplementeerd kon worden in het wereldwijde productieproces van het bedrijf.
Na het inschakelen van een extern productdesignbureau bleef de uitdaging om het conceptdesign te valideren in de targetmarkt in stappen twee en drie van het proces. Om deze validatie gestructureerd uit te voeren met het klantperspectief centraal kwam de organisatie bij Business Models Inc.
Onze samenwerking: Onderzoek naar wat consumenten echt aanspreekt
We begonnen met uitgebreid onderzoek waarbij we video-enquêtes inzetten in vier verschillende landen. Deze aanpak liet ons snel en efficiënt zien hoe consumenten reageerden op nieuwe verpakkingsontwerpen vergeleken met de bestaande verpakkingen, en ook hoe ze de verpakkingen beoordeelden ten opzichte van concurrenten.
De kracht van onze aanpak lag in het stapsgewijs verbeteren. We ontdekten welke elementen consumenten tegenhielden om een product te kopen en verbeterden de ontwerpen telkens op basis van deze feedback. Dit leidde uiteindelijk tot een proefontwerp waarmee de organisatie het vertrouwen kreeg om beslissingen te nemen over toekomstige verpakkingen.
Belangrijk in onze werkwijze was het gebruik van video-enquêtes. Hiermee konden we snel en direct feedback verzamelen van consumenten in verschillende landen. Dit gaf de organisatie een helder beeld van hoe verschillende aspecten van de verpakking werden ervaren in verschillende geografische markten. Essentieel voor een ontwerp dat zowel herkenbaar is als relevant voor lokale markten.
Door in verschillende markten zowel kwalitatief als kwantitatief te testen, konden er met een hogere mate van zekerheid aanbevelingen en conclusies worden getrokken die zowel marktbreed aan een algemeen verpakkingsontwerp systeem gekoppeld konden worden, als wel aan markt specifieke aanbevelingen. Zo kon per geografische markt ontwerpvoorkeuren, key features en succesfactoren worden gekoppeld die door middel van opgedane kwalitatieve en kwantitatieve data werd ondersteund.