Een klantgericht validatieproces voor verpakkingsdesign

De nieuwe aanpak: Betere verpakkingen die wereldwijd aanspreken

In de competitieve gezondheidsproductenmarkt is aantrekkelijke verpakking essentieel voor informatie en vertrouwen. Een internationale producent wilde de verpakkingen vernieuwen en een wereldwijd verpakkingssysteem ontwikkelen om productie te stroomlijnen en één globale uitstraling te creëren. Via klantonderzoek werden verwachtingen en behoeftes inzichtelijk, waardoor de organisatie succesvol nieuwe verpakkingen kon implementeren en een wereldwijd systeem kon opzetten om verkopen te stimuleren.

Uitdaging

Om een verpakkingsstrategie te ontwikkelen die consumenten aanspreekt en hen overtuigt om voor hun producten te kiezen. Door een uniforme en consistente uitstraling te creëren, wilde de organisatie haar merk sterker positioneren en het marktaandeel vergroten in verschillende geografische markten.

Oplossing

Door middel van video-enquêtes in vier verschillende landen verzamelden we zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten over consumentenvoorkeuren voor verpakkingsdesigns.

Resultaat

Op basis van de bevindingen kon de organisatie gefundeerde beslissingen nemen over de implementatie van een nieuw verpakkingsdesign. Dit zorgde ervoor dat er een verpakkingssysteem kon worden ontwikkeld dat effectief aansluit bij de voorkeuren van consumenten in verschillende markten.

Over de klant

De organisatie is een wereldwijde speler in medische apparatuur en gezondheidsoplossingen, met een focus op preventieve zorg en gezondheidsmonitoring. Terwijl de gezondheidszorgmarkt evolueert, zoekt de organisatie naar manieren om producten beter te laten aansluiten bij de behoeften van consumenten en hun merkbeleving te versterken op een consistente manier in alle markten.

De uitdaging: Eén wereldwijd verpakkingssysteem maken

De Global Communication Design afdeling van de organisatie realiseerde zich dat, om mee te kunnen gaan met de vooruitstrevende markt, de designs van de productverpakkingen beter aan moesten sluiten op de veranderende consumentenbehoeftes. Alleen het ontwikkelen van nieuwe designconcepten is een derde van het werk om groei in productverkopen te stimuleren. Naderhand moet het design gevalideerd worden in de markt om vervolgens in een iteratief proces van validatie en redesign tot een succesvol design te komen wat geïmplementeerd kon worden in het wereldwijde productieproces van het bedrijf.

Na het inschakelen van een extern productdesignbureau bleef de uitdaging om het conceptdesign te valideren in de targetmarkt in stappen twee en drie van het proces. Om deze validatie gestructureerd uit te voeren met het klantperspectief centraal kwam de organisatie bij Business Models Inc.


Onze samenwerking: Onderzoek naar wat consumenten echt aanspreekt

We begonnen met uitgebreid onderzoek waarbij we video-enquêtes inzetten in vier verschillende landen. Deze aanpak liet ons snel en efficiënt zien hoe consumenten reageerden op nieuwe verpakkingsontwerpen vergeleken met de bestaande verpakkingen, en ook hoe ze de verpakkingen beoordeelden ten opzichte van concurrenten.

De kracht van onze aanpak lag in het stapsgewijs verbeteren. We ontdekten welke elementen consumenten tegenhielden om een product te kopen en verbeterden de ontwerpen telkens op basis van deze feedback. Dit leidde uiteindelijk tot een proefontwerp waarmee de organisatie het vertrouwen kreeg om beslissingen te nemen over toekomstige verpakkingen.

Belangrijk in onze werkwijze was het gebruik van video-enquêtes. Hiermee konden we snel en direct feedback verzamelen van consumenten in verschillende landen. Dit gaf de organisatie een helder beeld van hoe verschillende aspecten van de verpakking werden ervaren in verschillende geografische markten. Essentieel voor een ontwerp dat zowel herkenbaar is als relevant voor lokale markten.

Door in verschillende markten zowel kwalitatief als kwantitatief te testen, konden er met een hogere mate van zekerheid aanbevelingen en conclusies worden getrokken die zowel marktbreed aan een algemeen verpakkingsontwerp systeem gekoppeld konden worden, als wel aan markt specifieke aanbevelingen. Zo kon per geografische markt ontwerpvoorkeuren, key features en succesfactoren worden gekoppeld die door middel van opgedane kwalitatieve en kwantitatieve data werd ondersteund. 

Project resultaten

Aan het einde van het project had de organisatie een gevalideerd verpakkingsontwerp systeem, gebaseerd op twee concrete resultaten:

1. Nieuwe inzichten in consumentenvoorkeuren

We leverden nieuwe kwalitatieve en kwantitatieve inzichten over consumentenvoorkeuren voor verpakkingsdesigns in vier verschillende geografische markten. Deze inzichten gaven de organisatie een sterke basis voor het maken van geïnformeerde, klantgerichte beslissingen over verpakkingsdesign die zowel lokaal relevant als wereldwijd consistent waren. Door te begrijpen hoe consumenten in verschillende markten reageren op specifieke designelementen, kon de verpakkingsstrategie worden geoptimaliseerd voor maximale impact. 

2. Begrip van waarde drijvers en obstakels

We ontwikkelden een diep begrip van consumenten en de waarde drijvers en obstakels in de verpakkingsconcepten. Dit begrip stelde de organisatie in staat om verpakkingsdesigns te creëren die effectief communiceren met consumenten en de groei te stimuleren van productverkopen. Door te begrijpen welke elementen van verpakkingsdesign waarde toevoegen voor consumenten en welke potentiële obstakels vormen, kon de verpakkingsstrategie worden afgestemd op de behoeften en voorkeuren van de doelgroep.

Een blik op de toekomst


Met de nieuwe inzichten en het ontwikkelde proof of concept is de organisatie opgezet voor succes om een wereldwijd verpakkingsdesignsysteem te implementeren dat zowel de merkbeleving versterkt als de koopintentie van consumenten verhoogt. Het iteratieve en klantgerichte testproces dat tijdens dit project is geïntroduceerd, stelt de organisatie in staat om ook in de toekomst verpakkingsdesigns te blijven optimaliseren op basis van consumenteninzichten, wat leidt tot een sterkere marktpositie en groeiend marktaandeel in verschillende regio’s.

Ga met ons mee op jouw avontuur.

Wij zullen je begeleiden bij het optimaliseren van je merkbeleving en het versterken van je marktpositie, wanneer jouw organisatie er klaar voor is.

Heb je vragen over dit project of wil je weten hoe Business Models Inc. kan helpen bij het begrijpen van consumentenvoorkeuren? Neem vandaag nog contact op om meer te weten te komen over hoe wij jouw strategie kunnen versterken.

Klaar om jouw toekomst te realiseren? Ontmoet Colin

Hij maakt samen met jou de winnende strategie.

Colin van Laar
Colin van Laar