11 belangrijkste elementen voor jouw volgende groeistrategie.

In een dynamische wereld, met groeiende klantbehoeften, snel veranderende technologieën en druk op ons ecosysteem, ligt er een enorme potentie om waarde te creëren voor jouw klanten in de komende jaren. De wereld om je heen, en jouw bedrijf, zit vol met kansen om baanbrekende bedrijven te creëren. Deze kansen zijn er voor het oprapen als je weet hoe je ze kunt vinden.

Dit jaar hebben we aan veel spannende groeistrategieprojecten gewerkt voor verschillende bedrijven, in verschillende industrieën, en in verschillende delen van de wereld. We willen de belangrijkste lessen die we hebben geleerd delen in 11 belangrijke elementen die je kunt gebruiken om jouw eigen strategie te verstevigen of opnieuw vorm te geven. 

1. Jouw DNA als solide basis.

Strategie begint bij het begrijpen van je eigen bedrijf. Je moet weten waar je vandaan komt om te kunnen weten waar je naartoe wilt. Duik in jouw verleden met een visuele grafische geschiedenis. Door belangrijke gebeurtenissen in jouw verleden uit te tekenen krijg je inzicht in de voortgang van jouw bedrijf en hoe en waarom waard creatie evolueerde met de onderliggende bedrijfsmodellen. Het zal jouw strategische stappen en DNA laten zien, en waar je in het verleden meer of minder succesvol was. Je kunt sterke en zwakke punten identificeren zodat je die in de toekomst kunt benutten.


2. Breng jouw bedrijfsmodel portfolio in kaart.

Waarschijnlijk gebruikt jouw bedrijf meerdere bedrijfsmodellen om waarde te creëren. Je bedrijfsmodelportfolio omvat al je huidige initiatieven, op verschillende niveaus en in verschillende markten. Door jouw bedrijfsmodellen als een portfolio in kaart te brengen, kun je beter zien waar de volgende stap is en hoe je samenwerking kunt creëren in jouw markten met elk van de modellen. 

Download ons portfolio canvas hier.


3. Strategie draait om groei.

Het ontwerpen van een visie en strategie hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet je inzetten voor het maken van een visie en strategische keuzes die draaien om waard creatie voor bestaande en nieuwe klanten. Je moet specifieke groeigebieden vaststellen voor elk van jouw bedrijven en verkennen waar de volgende stap is op bedrijfsmodelniveau. Wat zijn jouw opties voor groei en het maken van impact? Waar zou jij jouw businessmodellen moeten verplaatsen? Een ondernemende en groeigerichte mindset is nodig om jouw bedrijf de toekomst in te leiden. Een toekomst waarin je een positieve impact maakt in het leven van klanten op sociaalecologisch vlak. Als jij je richt op het creëren van waarde en positieve impact maak je nieuwe inkomstenbronnen voor je bedrijf. 


4. Een gedeeld toekomst beeld.

Wanneer je vaker naar de toekomst kijkt, zie je meer. Maar we zien dat bedrijven nauwelijks de tijd nemen om naar buiten te kijken. Ze werken en handelen in het nu. In veel gevallen is er geen gedeeld toekomstbeeld binnen het bedrijf. Hoe ziet waard creatie eruit voor jouw bedrijf in de komende 3 tot 5 tot 10 jaar? Welke rol willen we als organisatie spelen?

Nodig een grafisch ontwerper en futurist uit bij het visie- en strategiedesignproces om dit te verkennen. Dit zal voor iedereen duidelijkheid brengen en kansen onthullen waar je verandering kunt creëren. 


5. Test jouw visie in een prototype.

Zodra je die visie hebt uitgedacht, jouw beeld van de ideale (verre) toekomst, moet je ervoor zorgen dat jouw team begrijpt hoe dit er in de nabije toekomst uitziet.

Als jouw toekomst draait om de best-in-class te zijn, en de beste digitale ervaring met één klik aan te kunnen bieden, hoe krijgt dat dan vorm? Hoe gaat dat voor jouw klanten uitzien? Hoe gaat dat een merkbaar verschil maken? Nodig digitale ontwerpers uit in het team en bouw simpele en goedkope prototypes om te begrijpen hoe dit tot stand komt en breng de belangrijkste elementen van jouw visie tot leven.

Ontdek waar de volgende stap is voor jouw (toekomstige) klanten en creëer een strategie om deze te benutten.


6. Digitaliseer je volgende stap.

Alle bedrijven worden uiteindelijk digitaal of zijn al digitaal. Digitaal moet een enabler zijn van meer en betere waarde voor je klanten, en het benutten van digitale technologieën moet in alles wat je doet worden overwogen. Dus in elke visie en strategie moet duidelijk worden aangegeven wat digitaal betekent voor jouw klanten, en hoe het waard creatie en bedrijfsvoering ondersteunt. Zodra je deze duidelijkheid hebt, kun je met meer vertrouwen de benodigde investeringen doen in systemen, mensen, capaciteitsontwikkeling, machine learning/AI/IoT, of andere digitale technologieën.


7. Een soepele klantervaring.

Apple Pay stelt ons in staat om gemakkelijk en soepel te betalen met onze mobiele telefoons. Coolbue stelt ons in staat om producten direct te bestellen en dezelfde dag met een glimlach te versturen. Dat moet voor zich spreken. Jouw klantervaring moet op zijn minst overeenkomen met de ervaring die klanten hebben bij online winkelen. Je moet op niveau blijven om relevant te zijn. 


8. Co-creatie gaat verder dan de directiekamer.

Strategie is niet alleen voor de directie en hoogdravende consultants. Visie en strategie draaien om het opzetten van strategische gesprekken met alle leden van het bedrijf op alle verschillende niveaus. Door dit te doen zal jouw organisatie collectief zien en voelen hoe klantbehoeften evolueren, wat er in de markt gebeurt, en waar jouw bedrijf wil en het spel moet spelen in de toekomst. Zodoende weten alle teams en individuen hoe ze een verschil kunnen maken en bijdragen aan waard gedreven groei van het bedrijf.


9. Betrek de klant.

Je kunt dagenlang praten over de toekomst en opkomen met onvoorstelbare dromen en ideeën. Zoals Barack Obama zou zeggen: "You can be most comfortable in your own bubble". Maar in jouw eigen bubbel blijven is niet hoe je een visie en strategie formuleert. We moeten de echte wereld in om diepgaande inzichten te krijgen over onze klanten en hun behoeften. Inzichten van klanten, of het nu via interviews, video's, of op andere manieren geven richting en inspiratie voor het maken van strategische keuzes. Helaas voelen maar heel weinig managementteams zich comfortabel om klanten uit te nodigen op kantoor of voor hun offsite. 


10. Strategie als een verhaal en een hartslag.

Strategie moet niet gaan over de offsite met de directiekamer. Het moet niet dit ene, jaarlijkse evenement zijn. Strategie draait om een duidelijke richting en het pad om die richting te valideren en te ontwikkelen door duidelijk leiderschap en teams uit de organisatie te betrekken. Je betrekt mensen door verhalen te delen over de reis, over de inspanningen, over de wendingen, en over de resultaten—zowel successen als mislukkingen. Maak dit delen periodiek, een zogenaamde strategiehartslag. Dit is een communicatie-format op maat van de verschillende doelgroepen in jouw organisatie, dat om de week of maand loopt waarin mensen verhalen delen over hoe jouw visie en strategie zich realiseren. 


11. Het bedrijfsuitje.

Ja, het uitje met alle medewerkers. Een geweldige ervaring om strategische gesprekken te voeren en verkenningen van de toekomst te valideren. Je moet tijd doorbrengen met jouw teams om na te denken over wie je bent en waar je wilt zijn. Je krijgt inzichten uit onverwachte bronnen en het geeft de teams de tijd om de strategie te internaliseren en hun bijdrage te leveren aan het realiseren ervan. 


Ben je klaar om jouw volgende groeistrategie te ontwerpen die je business vooruithelpt en de wereld een stukje beter maakt? Laten we praten en kijken je bij onze missie aan kunt sluiten om betere bedrijven te ontwerpen, te bouwen en te laten groeien. 

Wil je weten waar je staat met jouw strategie? Doe onze 5-minutentest en krijg bruikbaar advies en pro-tips op jouw resultaat.

Zoek jij naar zakelijke groei mogelijkheden?

Patrick is de persoon die jouw toekomst werkelijkheid kan maken.

Patrick van der Pijl
Patrick van der Pijl